anitameindert.reismee.nl

Na de, verwachte, storm.

Kalimera, goedemorgen!!!

Wel, met de aangekondigde storm, het verwachte noodweer is het behoorlijk meegevallen. Tenminste alhier in Stoupa, in het zuidelijke gedeelte van de Peloponnesos. Het lijkt erop dat het centrum van de "medicane Ianos" ten noorden van ons is gepasseerd. Vooral de noordelijke Ionische eilanden zijn getroffen. Vrijdagochtend vroeg was ik al even op de fiets door het dorp, naar de bakker. Toen zag ik al activiteiten die erop duidden dat men alweer de boel aan het "kuisen" was. Terrasjes werden alweer opgebouwd. Verder in de ochtend zijn er wel een paar "plensers" gevallen, we hebben binnen ge-frühstückt en koffie gedronken, maar dat was het dan ook wel. In de middag zijn we met de Suba op pad gegaan. Mooi ritje, weinig afstand, toch een paar uurtjes weg. Via écht kleine weggetjes de bergen door. Zo dichtbij en toch een hele andere wereld. Toppen totaal in nevel gehuld, temp daalt tot 18gr. Alles is tóch anders, alsof het groen groener is, alsof het stof is weggespoeld van de bomen, planten, grassen. Dus verrassend mooi!!! Óók mooi is het errugg oude brugje wat Aniet zag, totaal verstopt in de natuur, prachtig!!!

Gister, sávvato, zaterdag dus. Met de Suba noordwaarts. Naar Korinthe, naar het oude Korinthe! Al een paar keer langs gereden maar nooit echt aandacht aan besteed. Gewoon niet stil bijgestaan, niet goed op de hoogte van haar geschiedenis. Ooit misschien groter, belangrijker dan Athene, altijd belangrijke handelsstad gelegen tussen de golf van Korinthe en de Saronische golf, waar apostel Paulus zijn 2 brieven schreef. Op weg er naar toe werden we nog wel even overvallen door de laatste plensbuien van "Ianos". De route gaat naar bijna 750 m hoogte, waar zware wolken tegenop worden gestuwd en er niet over kunnen. Als we er zijn zien we direct het voordeel van het "mindere" weer. Bijna geen toeristen, lege parkeerplaats. We kunnen heerlijk rustig rondkijken, foto's maken, een indruk krijgen van hóe groot het geweest moet zijn. Ooit woonden er zo'n 300.000 mensen!

Als we zijn uitgekeken besluiten we nog even naar het beroemde "Kanaal van Korinthe" te rijden. Slechts 15 auto-minuutjes verderop. Op de Garmin zoek ik één van de kleine bruggen om naar toe te gaan, kan je altijd wat makkelijker stoppen en foto's te maken. We komen uit bij de 1e brug aan de "Isthmia" zijde, ingang vanaf de Saronische golf. Wát een tref, dit blijkt een soort ophaalbrug te zijn maar andersom. Het brugdek gaat niet omhoog maar zakt het water in zodat de schepen er óver heen kunnen, het kanaal in. Welk een toeval, zojuist gaat een super-jacht, de Tatiana V, passeren. Als zij erover is komt het brugdek weer uit het water omhoog en kan het verkeer weer door. Wij dus ook! Via de "Isthmos-brug" gaan we weer terug en gaan richting Kalamata. Uiteindelijk zijn we rond 19.00 uur terug in Stoupa. De lucht klaart ook op, het wordt weer helder, we eten "gewoon" weer buiten bij Dimitri van "Avli Tis Theanos"!!! Een beetje onverwacht mooie dag, veel gezien, op naar de derde week!!!

Renate

Wederom erg leuk om jullie vakantiebelevenissen te lezen. Thnx. Veel plezier komende week‼️