anitameindert.reismee.nl

Land's end at the Keri Lighthouse.

Kalimera, goeiemorgen.

Mooie titel, toch? Zou de titel van een mooi reisverslag kunnen zijn. Klopt ook, maar dan wel een trip van slechts een halve dag. Een dagje met Dai, maar wel met een aantal onverwachte ontmoetingen met wel heel mooie plekken, wegen, uitzichten. Het plan voor zondag was om met de auto, via off-road weggetjes, naar Dafni-beach te gaan en dan via een ander weggetje door te gaan. Helaas viel Dafni-beach wat tegen en de doorgaande weg was een beetje niet meer te bereiken dus moesten we weer terug via de zelfde weg. Niet echt leuk dus. Wat nu? Laten we eens gaan kijken naar de zuidwest punt van Zakynthos. Eerst naar Zakynthos-stad, daar links aanhouden, langs het vliegveld en dan weer richting de kust en de Skopos berg.

Op een zeker moment zijn we afgeslagen om te kijken of we ergens aan zee een lunch konden doen. Via enkele ini-mini weggetjes kwamen we terecht bij Taverne Votsalo. Werkelijk prachtig gelegen tegen de Skopos berg, zo'n 100 m boven zee, met een schitterende view over bijna de gehele zuidkust van het eiland! Heerlijk gezeten, geluncht en kijken naar de baai, de bootjes en het eilandje Marathonisi.

Omdat we nu toch op de zuidwest punt waren besluiten we ook naar het dorpje Keri te gaan waar iets verder hier de "Keri-Lighthouse" staat. Volgens de kaart is er geen weg over de Skolos berg, volgens de garmin zijn er toch zeker wel onverharde wegen die naar de andere kant leiden. What the F...., we hebben toch zeker onze 4x4 Dai, let's do it!!! Zo krijgen we een onverwacht, zeker ruige route, die ons zonder één miszending naar het dorpje Keri brengt. Vanaf hier is het nog een paar kilometers naar het "Lighthouse". Wel, de vuurtoren is niet bepaald de Brandaris maar het uitzicht hier is toch zeker fenomenaal! Wow, enorme hoge witte kliffen richting het noorden en oosten, griezelig stijlrecht naar beneden!!! In de verte ploegt een kustvaarder tegen de stevige wind in, grote meeuwen zweven moeiteloos op de warme lucht, de wind jaagt stofwolken over de rand, erruggg mooi en indrukwekkend!!! Na de foto's gaan we terug richting Keri. Al naar een paar honderd meter zien we ineens, echt boven alles uit, een ENORME Griekse vlag. Hier staat dus taverne "Keri-Lighthouse" waar dus ook deze vlag staat. Het blijkt te gaan om 's werelds grootse Griekse vlag en deze is privé bezit van de Liveras familie. Ook eigenaar van de taverne waar we natuurlijk even iets nuttigen. En dat is maar goed ook want vanaf hun terras is er een verbluffend uitzicht op de "White Kliff's". Niet geschikt voor mensen met hoogtevrees.

Het wordt langzaam tijd om terug naar Huize Pefka te gaan. Wat een onverwacht mooie dag dankzij plotselinge ingevingen, goede Garmin kaarten en natuurlijk onze off-road 4x4 mountain Dai!!

Gistermorgen om half 7 op, ik wil met de Koga een tour maken om bij de olijfolie producent nog wat meer olie te halen om mee te nemen naar huis. Om half 8 zit ik op de fietse, eten en drinken mee en gaan. Eerst richting stad en dan richting de heuvels. De versnellingen op de bike zijn echt onmisbaar, lekker klimmen en dalen. Na ongeveer anderhalf uur ben ik er. De eigenaar herkent mij direct, olie en brood wordt snel gehaald. Ik leg uit dat ik dus nog wat extra olie kom halen en dat ik er ook een mooie tour van maak. Met de tassen vol ga ik weer verder, oei al die mooie blikken zijn toch snel zo'n 10 kilo's erbij!! Via een andere weg ga ik terug naar de noord kant van Zakyntho-stad en dan door naar de koffie bij Aniet. De zon staat inmiddels hoog, ik moet terug naar de kleine versnellingen maar het gaat prima. Rond 11.15 ben ik terug, koffie time!!, 's middags noar het strand.

Tot zover, A&M.

Anneloes

Mooie belevenissen weer. Gaaf hoor dat zo'n zondagse tocht met de Dai zulke onverwachte pareltjes oplevert.

Renate

Weer een prachtige dag. Fijn hoor, dat jullie zo genieten.