anitameindert.reismee.nl

Laatste dag op Ithaka!

Donderdag, 26-07. Vandaag dus de laatste dag op, het inmiddels weer, zonovergoten Ithaka . Dus de onvermijdelijke dag van de laatste keer bepaalde dingen doen. Laatste keer verse croissants halen, laatste keer 's ochtends om 08.30 in de pool, straks laatste keer op de fiets naar een terrasje aan de boulevard voor lunch en vanavond laatste keer eten aan het water bij "Kohili". Vanochtend is de hostess al op de koffie geweest om even afscheid te nemen. Gisteren al afscheid genomen van gastvrouw Loula, hoe aardig van haar, een flesje heerlijke olijfolie en een stukje lekkere kaas voor ons!

Wel, de laatste keer eten bij "Kohili" was echt super. Men wist al dat we morgen gaan vertrekken. We zaten nog niet of de rosé en het water stond al op tafel. Het eten was weer prima. Toen ik had gevraagd voor de rekening, logariasmos op z'n grieks, kwam er nog een half litertje rosé en een onwijs lekkere chocolade soufflé , een BOM, dus!!! Daarna netjes handen schudden, van iedereen dus! Toen de ouders aan de beurt waren rende de chef van de keuken en vader van de eigenaar, eerst even naar de winkel onder het mom van handen wassen. Komt hij terug met een presentje!!! . Voor ons allebei een mini glaasje als herinnering aan "the good times on Ithaka"!! Prachtig toch, een geweldige manier om de 3 weken af te sluiten.

Dus morgenochtend, 08.15, starten we Suba weer, om 09.00 gaat de ferry van "Ionian P Lines". Deze brengt ons, via Kefalonia, naar Astakos op het vasteland van Hellas. Zal toch zo'n 3,5 uur varen zijn. Als we daar zijn, ergens tussen 12.00 en 13.00, moeten we nog naar Patras voor de "Minoan-ferry" welke ons naar Italië gaat brengen. Als die óók nog een beetje op tijd is betekent dat een vertrektijd van 16.30/17.00. Via Igoumenitsa, rond middernacht, gaat het dan met gezwinde spoed naar Ancona. Het zou dan mogelijk moeten zijn om daar, zaterdagmiddag, rond 14.00 uur aan te komen .

Dan gaat het niet zoals gebruikelijk in één keer noordwaarts naar huis maar we doen nog twee overnachtingen. Een beetje nog als herinnering, ode, aan de fietstocht die vorig jaar hier begon. Eerst gaan we naar Cesenatico. Dat is slechts 120 km maar mocht de Minoan-ferry weer vertraging hebben, kunnen we nog daar wel naar toe. Hoe dan ook, we kunnen zéker nog even het monument "Marco Pantani" bekijken. Op zondagochtend gaan we dan via de "Po-vlakte" richting Verona en dan via de "Brenner autostrade" naar Bolzano. Hier nemen we de route via de "Reschen-pas" en pakken net voor Nauders nog een hotelletje. Maandag gaan we dan door naar huis.

Renate

Ook de terugreis wordt genieten. Veel plezier.