anitameindert.reismee.nl

Guus Meeuwis.

Zaterdag, 21-09. Kalispera. Donderdag hebben we weinig uitgespookt. Veel lezen, koffie, in de pool en weer lezen. Het spoken begon van donderdag op vrijdag, 03.00 uur. Guus was toen hier . Zoals het gaat in één van z'n liedjes: het dondert en het bliksemt en het regent meters bier. Nou zó, dus! Alleen de meters bier heb ik dan even niet geproeft . Hoe dan ook, het ging een beetje tekeer. Véél regen is er niet uit gekomen, de fietsen waren 's ochtends al weer droog. Vrijdagochtend ook nog beetje niets doen. Dan in de middag toch weer de fiets gepakt voor een klein rondje. Even naar het dorpje hierboven, lekker kijken vanaf het mooie uitzichtpunt, frappé en sappie erbij. Later, weer terug in Vathi even de "Ortlieb tassen" vol geshopt en weer naar ons plekkie. Snel nog even het zwembad in

Vandaag op pad met de car. Min of meer dezelfde route die ik al heb gefietst maar dan mét tijd om ook dingen beter te bekijken, bezoeken, gewoon ergens te stoppen. Eerst omhoog naar klooster Kataron. En nu ook binnen geweest. Gewoon mooi om b.v. in de Griek-orthodoxe kerk te gaan en te kijken. Iets verderop is een grote uitzichtplek, met een totaal verlaten kiosk. Wel een mooie schaduw plek voor de "Sub". Én hier staat een pracht plaquette ter herinnering aan de heroïsche reis van Odysseus. We hebben hier wel ongeveer een uur zitten kijken, genieten van al het moois rondom. Ik heb de oude verrekijker mee, helemaal top hier hoog boven de zee. Daarna naar Anogi, een oud en bijna verlaten dorp. Net buiten het dorp staan, net als bij Asterix en Obelix, enorme menhirs, monolieten heten ze hier. Hoe, wie, wat . Verder gaat weer, afdalend, tot aan Stavros. Hier een cappuccino, frappé en baklava . Het is nog redelijk vroeg. We gaan omhoog, over steeds smallere weggetjes, naar het dorpje Exogi. Er schijnen hier, officieel, nog hooguit 10 mensen te wonen. Én een zéér goede taverne. Wel, die 10 mensen hebben we niet allemaal gezien. De taverne wel maar die zit deze week dicht . Maar wat er wél was waren prachtige uitzichten!!! En welk een toeval, We komen onze gastvrouw, Loula, tegen die ons de tip geeft met de auto helemaal door te rijden naar de top waar de uitzichten zo ongeveer 360 gr rond over héél het eiland gaan! Best view ever!!! Nou, dat was ook zo. Het wegje er naar toe was, ehmmm, soms wel beetje smal maar wel verhard. En het uitzicht? Geweldig !!! Dan is het toch langzamerhand tied om terug te gaan. Qua kilometers hebben we weinig gedaan maar weer heel veel gezien.

Morgen weer op de fietse, samen, serieus fietsen   .