anitameindert.reismee.nl

Fietstripje ten zuiden van Vathi.

Vrijdag, 13-09. Na de koffie gaan we op de fiets een tripje doen zuidwaarts. Er loopt een weg(je) zuidwaarts die, als je hem afrijdt, bij de "Lighthouse" moet uitkomen. Maar dat is dan wel héél ver en héél onverhard. We zien wel hoever het gaat. Net buiten Vathi is het al snel klimmen geblazen . Rustig blijven, rustig doorgaan. Er is een afslag naar rechts, naar een strandje ergens beneden. Ook hier al vrij snel onverhard dus gaan we niet verder. Wél zien ineens een hele oude Chervrolet pick-up in de bush-bush. Héél oud maar best nog redelijk compleet. Zonde toch!?! Dan weer verder naar het zuiden. Het gaat omhoog, regelmatig 10 - 12%. Dan op het hoogste punt houdt het asfalt op. Vanaf hier gaat het naar beneden. Onverhard, woest onverhard, dus dat gaan we niet doen. Maar, ohhh, wat is het uitzicht hierboven toch mooi   . Na een poosje genieten, foto's en kiek'n door de verrekieker gaan we terug. Na een paar kilometer is er een afslag naar het dorp Perachori. Dit dorpje ligt, zeg maar, boven Vathi en zou dus een mooi uitzicht kunnen bieden over Vathi en de baai. Je moet er alleen nogal behoorlijk voor klimmen. Kleine stukjes komen tot bijna 20%  ! Op het kleinste verzet lukt het mij, Aniet moet even een stukje te voet. Máár het lukt en het mooie uitzichtpunt is tevens een kleine taverne. Helemaal super!!! We zetten de bikes én onszelf in de schaduw en bestellen een omelet, sappie en 1/4 l retsina. Wat een pracht plek . Helemaal ver weg zien we zelfs een Minoan-ferry onderweg naar Patras. Hier gaan we zeker nog een keer komen. Na een behoorlijk lange stop gaan we terug afdalen naar Vathi. Nog even een toertje door stad, het archeologisch museum, nog een beeld van Odysseus en we sluiten of met cappuccino en frappé aan het water.

Weer een mooie dag, lekker gebuffeld op de fiets, genoten van prachtige uitzichten!