anitameindert.reismee.nl

Aankomst Griekenland, Ithaka.

Goede nacht gehad aan boord van de Minoan ferry. Blijft gewoon heerlijk zo'n overtocht. Je eet, overnacht en de reis gaat toch lekker door. Nog maar net aan het heerlijk uitgebreide ontbijt, zien we al aan stuurboordzijde de rotsen van Corfu. Huh  nu al? Als we naar buiten gaan draait het schip al richting Corfu-stad. Niet veel later wordt er al aangemeerd aan de kade. Ik kijk op de klok. Hé, 10.00 uur pas? Hoe kan dit? Als we even snel rekenen komen we uit op een aankomsttijd in Igoumenitsa van ongeveer 11.30. Dat is slechts 1,5 uur later dan de oorspronkelijke aankomsttijd!!! En dat betekent dat, als het lossen snel gaat, we nog meer dan genoeg tijd hebben om de ferry van Lefkas naar Ithaka te halen. Dát is een mooie meevaller . Blijft het toch wel vreemd, ik bedoel we vertrekken met ruim 3,5 uur vertraging en komen aan met nog maar net 1,5 uur. Je kan misschien wel iets tijd goed maken maar toch echt geen ruim 2, 2,5 uur. Wat mij wél opviel, op volle zee, dat het schip wel erg snel door het water snelde. Althans zo leek het, voor mij als leek

Het gaat dus als een speer. Inderdaad, om 11.30 staan we al op de vaste wal in Igoumenitsa(Gr). Meer dan 3 uur tijd, voor slechts 130 km, om naar Nidri op Lefkas te tuffen. Hier vertrekt de ferry van "Ionian Meganisi" om 15.15 uur naar Frikes op Ithaka. Over de inmiddels bekende wegen touren we eerst langs Preveza, door de tunnel, langs het vliegveld naar Lefkas-stad. De toegangsbrug is nog steeds dezelfde maar wat direct opvalt is de toch wel erg toegenomen drukte  . De jachthaven is enorm uitgebreid, het staat overal vol langs de weg met auto's en een massa volk. Pfff!!! Toch zeker wel weer leuk om hier weer 's te zijn. We leggen niet aan maar gaan door naar Nidri. Je kan toch maar beter er op tijd zijn. Om 14.20 staan we bij de steiger waar straks de "F/B Meganisi II zal aanmeren. Als ik bij het ini-mini ticket office ga vragen voor kaartjes is er een verrassing! De man vraagt aan mij of de naam die bovenaan de lijst staat mijn naam is?!   Bizar toch, ergens afgelopen jaar het ik via de mail geïnformeerd over de afvaart mogelijkheden en tijden waarbij wél is benoemd dat wij op deze dag "over" wilden. En zie hier, in dit kleine plaatsje, deze kleine tijdelijke kaartverkoop, staat gewoon onze naam , correct gespeld, op de reserveringslijst. Top toch!!

Stipt op tijd legt de ferry aan, kunnen we weer aan boord en vertrekt de "F/B Meganisi II" naar Frikes op Ithaka. Een overtocht van ruim 1,5 uur, heerlijk buiten zitten, genieten van de zee, eilanden, de zon en het rustige gebrom van de scheepsdiesel. Géén mooiere manier om naar het thuiseiland van de held Odysseus te reizen    .

De hostess hadden we vanochtend al op de hoogte gebracht van de meevallende vertraging, onze gastvrouw Loula zal tegen 18.00 ter plaatse zijn. Tegen 17.00 staat de Sub weer op da vaste wal. Nu nog ongeveer 25 km naar Vathi, dan zijn we op de bestemming. Omdat we nog mooi op tijd zijn doen we snel al even wat inkopen, 17.45 uur staan we dan voor "Huize Responvi".

In tegenstelling tot de thuisreis van Odysseus is onze reis best wel relaxt verlopen. Het rijden/reizen met de nieuwe "strijdwagen  " is errugg goed bevallen. Vandaag slechts zo'n 150 km, in totaal dus 1725 gereden km. Vanaf nu 3 weken GENIETEN!!!