anitameindert.reismee.nl

Wéér naar Griekenland!

Ja, zo voelt het wel. Een jaar na onze, toch zeker wel, memorabele reis van vorig jaar, gaan we weer naar Griekenland, Hellas. Dit jaar geen woeste fietsplannen, wel nemen we de bikes weer mee. Anita inmiddels met haar eigen Gazelle E-bike, ik met een, inmiddels, andere Koga. En ja, er is toch nog wel een link naar de reis van vorig jaar. Stond de reis toen in het teken van de "Fiets-odyssee", dan zou je deze trip kunnen beschouwen als het thuiskomen van de held Odysseus. We gaan naar het, veronderstelde, thuis eiland van de Griekse held. Namelijk het eiland Ithaka.

Wat dit jaar zéker anders is,  is het feit dat we na 12 jaren op pad te zijn geweest met de Euro-Dai, we nu op pad gaan met onze "nieuwe" Subaru XV. Een heel andere reisgenoot maar toch ook met, hopelijk, veel dezelfde multifunctionele gebruiksmogelijkheden. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in

Wel, op woensdagochtend gaan we op pad. Het eerste deel is eigenlijk al min of meer gewoon. Om 05.00 vertrekken we, naar Venlo, via de A61, A6 en A7 naar de Fernpass. Dan richting de Brennerpas en naar Vipeteno, naar hotel Brenner voor de eerste overnachting. Op donderdagochtend zouden we dan al best vroeg weer verder moeten omdat de Minoan-ferry al om 14.00 zal vertrekken.

De eerste reisdag loopt eigenlijk wel relaxt, minder drukte en Baustelles dan verwacht, de Subaru rijdt super. Óók merkbaar voordeliger qua verbruik en het is prima reisweer. Ergens in de middag komt er ineens een SMS bericht binnen van de Minoan-Lines waarin al wordt gemeld dat de afvaart voor Donderdag sowieso al 3 uur later gaat zijn. F.....  dat betekent dat we, misschien, de aansluitende ferry in Griekenland naar Ithaka niet gaan halen. Voordeel is dan wel dat we donderdag niet zo vroeg door hoeven, dus gewoon een Frühstück kunnen doen. Elk nadeel heb z'n voordeel  .

Zoals dus gezegd het loopt gewoon prima op deze eerste dag. Tegen 16.45 staan we op het voormalige douane terrein Vipeteno, voor hotel Brenner. Nog steeds dezelfde mevrouw bij de receptie, het is allemaal bekend inmiddels. Één klein dingetje, het inmiddels bekende chauffeurs restaurant zit nog in de verbouwing dus moeten we naar Vipeteno-dorp voor een lekkere warm maaltijd. Een Wiener voor Aniet, kalfslever voor mij. Nou ja, no problemo, een wandelingetje van 20 minuutjes is best wel goed na een lange dag "auto-zitten".

Al met al een mooie eerste reisdag. 1014 km. Morgen verder naar Ancona, Italië!