anitameindert.reismee.nl

Onderweg.

De ferry naar Kylini legt om 14.10 aan, om 14.20 hebben we al even volgetankt, water in koelbox en gaan we op weg naar Patras. Volgens Garmin zullen we er om 15.25 zijn, mooi op tijd dus. Het is warm, echt warm. Je voelt de warme lucht gewoon om je hoofd waaien. Zo’n 20 km voor Patras geeft de buitentemp meter 40gr aan. Als de stad in beeld komt zie ik in de haven al een Minoan-ferry liggen. Dat zal toch niet? Nu al aan de kade? Op tijd? Inderdaad, als we de nieuwe “SouthPort” oprijden ligt daar al de “Cruise Europa”. Ze is ook al gelost, geen lange rij wachtende auto’s en trucks?!? We checken snel in, auto goed afsluiten, overal zien we jonge mannen, jongens, op zoek naar een kans om ergens in te kruipen om mee aan boord te komen. De politie en militairen zijn overal aanwezig. Na het inchecken kunnen we door de controle en komen op het omheinde haven terrein. We rijden direct naar de ferry, even tickets controleren en we kunnen bijna zonder stop aan boord! Dit gaat wel heel erg snel allemaal. We zoeken onze hut op, de rugzakken af, koelbox aan de voeding, ff een bakkie eigen koffie. Het is nog geen 17.00 uur als een trilling door het schip trekt, de enorme motoren zetten aan. Wat?? Nu al?? Gaan we op tijd vertrekken?? Ja, precies op tijd komt ze los van de kade en varen we. Da’s toch een dikke meevaller!! Snel gaan we naar het achterdek voor de laatste foto’s van Patras, de bergen, de mega Rio-Antirio brug. Tot ziens!!!

Het is heerlijk varen, de zakkende zon recht voor. Tegen 20.00 ronden we de zuidpunt van Lefkas, het schip draait noordwaarts. We gaan eten, krijgen een tafeltje bij het raam, zicht op het westen, ondergaande zon spiegelt in het zeewater, TOP!!

Later gaan we natuurlijk even shoppen, tax-free. We treffen twee Hollandse chauffeurs van “Nillezen uit Oeffelt” die ons aanbieden dat we hun kaart kunnen gebruiken voor de extra korting, 30%!! Toppers! De mannen zijn op de terugweg, waren naar Korinthos geweest, zijn ook in Patras aan boord gekomen.

Waar ik had gedacht om rond 23.00 in Igoumenitsa aan te leggen zijn we daar al iets voor 22.30. Hier staat het vol, heel veel vrachtverkeer, campers, motoren en zowaar een Gebo Tours bus. Toch gaat het allemaal best snel hier en om 23.30 vertrekken we al weer, nog net vóór een ferry van “Anek-lines”, ook op weg naar Ancona. Nog een “Becks” pintje, sappie, en dan de hut in, ZZZZZ.

Om 09.00 staan we op, gordijntjes open, zon, iets ruwere zee en we varen nog steeds zij aan zij met de Anek-ferry. Wedstrijdje?? De klokken zetten we alvast een uur terug, als dit allemaal zo voorspoedig doorvaart kunnen we rond 14.00 italiaanse tied al in Ancona zijn. Zou wel heel mooi zijn, eerst maar ontbijtje doen. De wedstrijd wie is het snelst wordt gewonnen door de Anek ferry maar we zijn prachtig op tijd aan in Ancona. Het lossen van twee ferry’s gaat niet heel erg snel maar we zijn rond 16.10 op de autostrada, de mannen van Nillezen stonden op een bovendek, dat gaat nog even duren. De Gebo bus is als eerste vertrokken, deze gaan we al snel voorbij, een chauffeuse aan het stuur.

Het gaat als een speer, weinig verkeer, tanken en heerlijk Italiaans broodje net voorbij Modena. Het is prachtig om eens gewoon vóór het donker naarde Brenner te tuffen. Net voorbij 21.30 zijn we al in Austria. Rustig weer afzakken richting Innsbrück en bij rastätte Rosenberger Pettnau leggen we aan. Eerst eten, drinken, tanken en snel dit verhaaltje nog online zetten. Straks rustig verder, het is goed reisweer, we zien wel hoever het gaat.

A&M.