anitameindert.reismee.nl

Off-road safari naar Mount Liva!

Kalimera, goeiemorgen van uut Huize Pefka, Zakynthos. De titel heeft betrekking op gisteren, zaterdag. De twee dagen daarvoor, donderdag en vrijdag, hebben we in echte vakantie- modus doorgebracht. Dus uutsloap"n tot pakweg 8 uur, op de fiets naar de bakker, dan direct ff zwemmen en dan petit- déjeuner, Frühstück, ontbijtje Dan lekker lezen, koffie en spulletjes pakken voor een middag strand. Broodje en koffie mee, alles op de bikes en hoppekee naar la paralia, beach . Voor een paar euro's heb je 2 bedjes, parasolletje met tafeltje, toppie!

Gisteren dus weer met de Dai op pad. Op de kaarten van Freitag&Berndt en Garmin had ik gezien dat er weggetjes, paden, zijn naar de top van Mount Liva, hoogste berg op 't eiland, 737m. Ook de hostess zei dat dit kon. Dat willen wij (ik) dan natuurlijk ook proberen Dus een route gemaakt, eigenlijk twee, die ons eerst van ons plekkie over een berg naar de zuidkust brengt en dan naar het bergdorp Gyri en daar begint deel twee, de klim naar de top! Het eerste deel brengt ons tot 440m met prachtig uitzicht op Zakynthos-stad en de zuidkust, de weg is goed te doen maar sommige stukkies zijn toch wel behoorlijk heftig Helaas loopt de route dood in een grote, verlaten, steengroeve. Hier voorbij loopt er wel weer een pad maar er staat niet voor niets een verboden toegang bord aan de hekken rondom de groeve, jammer. Toch nog onverwachte dingen hier want in een grote, bijna lege, loods vind ik een reusachtige 6 cyl Deutz dieselmotor, waarschijnlijk de aandrijving van een mega aggregaat ofzo. Bizar toch! Nu eerst een stukkie terug en via een aangepaste route weer op weg naar het dorpje Gyri voor het eigenlijke doel van deze trip. Eerst langs de zuidkust, door het SUPER, MEGA, toeristische Laganas, wat een bende!!! Snel door naar de rust, ruimte, natuur van het binnenland. Even een stop op een paadje, onder pijnbomen, voor broodje, koffie Hier zijn alleen de wind en de krekels te horen, heerlijk!! In Gyri begint de route naar de top. De Garmin begeleid foutloos, de paadjes zijn, ehhh, te doen, het laatste stukkie is behoorlijk heftig. Ik heb hier eerst te voet verkend. Onze Super-Bergsteiger Dai verteert alles zonder één wanklank of misser en om 14.45 uur staan we echt op de TOP! We zien de stad, de zuidkust, het vlakke gedeelte met olijven en wijngaarden, de ini-mini scheepjes op zee en het eiland Kefalonia in het noorden. Whaw!! Natuurlijk foto's, selfies en tied veur koffie met dikke choco-croissant Heerlijk om hier, totaal alleen met ons twee, een poosje gewoon te zijn. We gaan via een verdere route weer afzakken tot aan het dorpje Katastari. Het gaat allemaal goed, Garmin klopt perfect, maar ook hier zit het venijn in de staart. Het laatste stukkie is zo F........ slecht dat ik echt alle aandacht erbij moet houden om heel hier voorbij te komen!!! Pfff, gelukt, inmiddels 35gr. We komen uit bij een prachtige, oude grieks orthodoxe kerk, ik doe een bedankje naar agios Varvara, Barbara Vanaf hier gaat het over normale wegen, wegjes, via Zakynthos-stad terug naar ons plekkie, Vassilikos, op de zuidoost punt. Zo rond 18.00 uur weer terug, heerlijk even het zwembad, pisina, in. Daarna een ijskoude Mythos Radler

Alweer drie dagen voorbij, gister was toch wel, ehhh, enerverend, vandaag weer rustig genieten, vanmiddag Porta Roma, het strand!!!

Renate

Geweldig, wat een rit.

Anneloes

Je bent een durfal Mein. Wel slim dat je de spannende stukjes eerst te voet verkend alvorens je Anita, jezelf en de Dai eraan waagt:) Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.